woensdag 3 februari 2021

Eindelijk een einde aan de leegstand in het Museumkwartier

Dichtgetimmerde panden aan de Westhavenkade

Al jarenlang staat de Westhavenkade er droevig bij. Dichtgetimmerde en vervallen panden in een historisch deel van onze stad. Onze wethouder Jules Bijl (Grondzaken) en collega-wethouder Somers (Bouwen en wonen) hebben namens de gemeente Vlaardingen overeenstemming bereikt met ontwikkelaar BPD om het Museumkwartier te gaan herontwikkelen tot een aantrekkelijke stadswijk.

De afgelopen jaren is een deel van de panden al in gebruik genomen door het museum Vlaardingen. Dat is een stap in de goede richting, maar loste de leegstand nog niet op.
Nu komen er zo’n 140 woningen in het Museumkwartier, deels binnen bestaande panden en deels in nieuwe panden. Een deel van de woningen komen in de monumentale panden aan de buitenring van het Museumkwartier. Het binnenterrein gaat op de schop en daarop worden grondgebonden woningen gerealiseerd. De kenmerkende steegjesstructuur komt daarbij weer terug. Wij juichen dit intitiatief van harte toe. Het draagt bij aan de leefbaarheid van de binnenstad. Niet alleen in het Museumkwartier zelf, maar de nieuwe woningen zullen ook een economische impuls geven aan de binnenstad die het moeilijk heeft. De werkzaamheden starten naar verwachting al dit jaar.

Onze wethouder Jules Bijl werd hierover ook geïnterviewd in het Algemeen Dagblad.