zondag 7 juli 2019

Bezoek Blankenburgtracé

Vrijdag 5 juli bracht een klein aantal, maar zeer geïnteresseerde, raadsleden een bezoek aan het Blankenburgtracé. Vanaf 2009 heeft Vlaardingen gestreden tegen deze nieuwe onderwater oeververbinding direct ten westen van Vlaardingen. Liever hadden wij de nog meer westelijke Oranjetunnel gezien. Maar het verhaal is bekend, de landelijke politiek koos voor de Blankenburgtunnel (ook al noemen ze die inmiddels de Maasdeltatunnel). Ook de zo gewenste aansluitingen (“oortjes”) en de fietstunnel (te duur en een te grote hellingshoek) komen er niet. Ondanks al die “nederlagen” zijn we toch gaan kijken (“if you can’t beat them, join them” noemen ze dat in goed Engels).

Tijdens de rondrit met een bus reden we toekomstige tracé op vanaf de A20 ergens halverwege Maassluis en Vlaardingen-West. We kruisten daarbij de aloude Zuidbuurtseweg. Hier komen  trouwens op korte termijn verkeerslichten, om het bouwverkeer te dwingen voorzichtig de landelijke polderweg over te steken. Het tracé moet aan de noordkant onder het spoor (sorry, metro) van de Hoekse Lijn door. Het plaatsen van deze betonnen onderdoorgang zorgde er voor dat tijdelijk de nog niet ingetreden dienstregeling moest worden opgeschort (“ieder nadeel heeft z’n voordeel”).

Bijgaande foto biedt (vanaf de noordkant) een blik op het begin van de tunnel. Bijzonder daarbij is dat het vele beton dat bij de tunnel gebruikt wordt in een eigen betoncentrale op
werklocatie gemaakt wordt, zodat vervoer over weg en/of water niet nodig is. Het Blankenburgtracé en de tunnel zijn in 2024 klaar.