maandag 25 februari 2019

Wijkteams in het zonnetje

De Vlaardingse wijkteams ontvingen 21 februari als eerste in Nederland het Kwaliteitslabel van Sociaal Werk Nederland. Afgelopen donderdag, op 22 februari, werd ik uitgenodigd om aanwezig te zijn in de Stadsgehoorzaal bij de uitreiking van dat kwaliteitslabel.

Ik citeer uit de uitnodiging: “Kwaliteit is één van de kernwaarden van de Wijkteams Vlaardingen”. Ik voeg daar graag aan toe: “Vakmanschap is meesterschap”. Op papier kan je van alles goed uitdenken en in allerlei protocollen gieten, als de professionals van de wijkteams hun Vakmanschap niet aanspreken, dan kom je nergens.

Sinds 2015 kennen we de decentralisaties, waarbij rijk en provincie heel veel hebben overgedragen aan de gemeenten. Op het gebied van (jeugd)zorg, werk en welzijn zijn de wijkteams het aanspreekpunt, de spil, het loket, zeg het maar.

Mooi, maar nu verder. De uitdaging is en blijft om op het hoge niveau te blijven werken.

De gemeente Vlaardingen heeft de wijkteams onder gebracht bij Minters, dienstverleners in welzijn. De wijkteams zelf, Minters als organisatie en de Vlaardingen als gemeente kunnen trots zijn op het Kwaliteitslabel van Sociaal Werk Nederland.

Bert van Nieuwenhuizen
Raadslid D66 Vlaardingen