dinsdag 11 december 2018

Blog: het kind in jezelf opzoeken is zo gek nog niet

Op 26 november jl. stond de hele dag in het teken van besluitvorming. De Kinderraad hield zijn jaarlijkse vergadering. Tijdens de vergadering, die om 18:00 uur stipt is geopend door burgemeester Jetten, presenteerden de ‘partijen’ (bestaande uit 4 basisscholen uit ‘Vlaardingen Oost’) hun plan aan de mederaadsleden. Ik mocht als publiek aanwezig zijn en heb genoten (en geleerd) van het voorbeeld van deze jonge kinderraadsleden.

De plannen van de Kinderraad draaien elk jaar om een gezamenlijk thema. Dit jaar was het thema duurzaamheid dat terugkwam in de plannen voor een duurzaamheidswedstrijd, een tafel waar je duurzame proefjes kunt doen, het maken van je eigen groenten (tomaten) en het vervangen van de lampen in ‘t Hof voor LED-lampen. Ideeën waarvan sommigen niet zouden misstaan in een gebruikelijke raadsvergadering.

Na de presentaties was er ruimte voor vragen. Waar de ‘gebruikelijke’ raadsleden het nog wel eens lastig vinden om elkaar te laten uitpraten ging dat bij de jonge evenknieën heel erg goed. Netjes wachtten ze op hun beurt en vroegen ze elkaar het hemd van het lijf met soms scherpe vragen én antwoorden. En de vragen waren gebaseerd op feiten in plaats van meningen, iets waar het bij de gemeenteraad nog wel eens mis gaat: ‘hoeveel langer gaat een LED-lamp mee dan een gewone lamp?’, ‘wie gaat er zorgen voor het ontwikkelen van de benodigde website bij de wedstrijd’ en ‘hoe zorg je ervoor dat de tafels geen slachtoffer worden van vandalisme?’.

Tijdens een korte schorsing was er ruimte om een meerderheid voor je plan te zoeken. Net als dat dat bij echte besluitvorming ook vaak vóór de vergadering gebeurt. Volgens mij ging het daar nog een beetje mis want bij een eerste inventarisatie net na de schorsing bleek iedere school zich nog achter het eigen plan te scharen. Om tot succesvolle besluitvorming te komen was echter een meerderheid (de helft + 1) toch echt benodigd.

De voorzitter waarschuwde dat als geen enkel plan een meerderheid haalde het beschikbare bedrag van € 2500,-, niet gebruikt zou worden. Vervolgens werd een eerste keer gestemd. Iedereen mocht als individu zijn of haar voorkeur op een briefje schrijven. Een aantal kinderen kwam tot het inzicht dat hun eigen plan niet het enige goede plan was en stemden voor een ander. Hierdoor bleven de twee grootste voorkeuren over voor een tweede stemronde waarin het plan om de straatverlichting in ‘t Hof te vervangen door een duurzaam alternatief met een meerderheid van de stemmen als winnaar uit de bus kwam en wordt uitgevoerd in 2019.

Het was duidelijk dat al goed over het plan nagedacht is; de kinderen van de Jan Ligthartschool beredeneerden dat het plan voor alle kinderen en volwassenen in Vlaardingen geschikt moest zijn en controleerden bij de gemeente of het mogelijk was de lampen te vervangen. En ook op alle vragen wisten de kinderen goed antwoord te geven. Een voorbeeld voor de volwassen raadsleden: goed voorbereid een plan indienen dat niet alleen bedoeld is voor een kleine groep mensen maar voor het grotere geheel geschikt is. En ook nog eens netjes en feitelijk antwoord geven als er moeilijke vragen gesteld worden. Chapeau!

Na de stemming volgde, zoals ook op donderdagavond wel regelmatig te zien (en te horen) is, de teleurstelling bij de kinderen wiens plan niet is gekozen. Er vloeiden wat tranen uit teleurstelling dat het plan het niet had gered. Maar gelukkig waren daar de terecht trotse ouders en leraren die de kinderen in lieten zien dat samenwerken óók heel belangrijk is. Want dat is wat ze heel goed hebben gedaan. Een bericht waar we als gemeenteraad ook wel wat aan hebben.