zaterdag 1 december 2018

Blog: Vega hapjes

Dat het niet goed gaat in de Vlaardingse politiek is een understatement. In de stad is het een bestuurlijke chaos (op straat niet, maar daar gaat het nu niet om).

Gelukkig is er hoop dat het ten goede gaat keren. Immers Hans Andersson is als extern adviseur aan de slag gegaan en spreekt momenteel met alle gemeenteraadsfracties, om met zijn advies dadelijk de weg naar boven weer in te slaan.

Ook anderszins lijkt het dieptepunt voorbij. De besluitenloosheid van de raad werd donderdag 29 november doorbroken met het vaststellen van het Actieplan Mobiliteit (APM), dat al sinds 2015 in de stijgers stond. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen, hoewel het voor de vorige wethouder Verkeer wel zuur is, dat zijn opvolger de afronding nu op zijn naam mag schrijven. Op basis hiervan kan er nu aan de slag gegaan worden met de Mobiliteitsagenda, zeg maar uitvoeringsnota, waarbij o.a. het stembusakkoord “Vlaardingen Beste Fietsstad vóór 2022” wordt uitgevoerd.

Maar na dit succes verviel de raad weer in de oude fout: lang discussiëren over onbenulligheden en niet tot besluitvorming komen. Het absolute dieptepunt was een motie over Dierendag. Ja u leest het goed, “Dierendag”. Als u klaar bent met het fronsen van uw wenkbrauwen, dan zal ik het even toelichten. De motie stond oorspronkelijk op de rol voor de raadsvergadering van – inderdaad – 4 oktober Dierendag. Maar aangezien de Vlaardingse gemeenteraad er keer op keer in slaagt om de agenda niet op tijd af te ronden, was ook deze motie weer doorgeschoven.

Het dictum, dus de oproep aan het college, van de motie luidde:

• Bij alle bijeenkomsten georganiseerd door of met de gemeente Vlaardingen 50 procent Vega Hapjes te serveren;
  • Om op Dierendag en op de dag van de Duurzaamheid vegetarische maaltijden aan te bieden op het gemeentehuis.

Hoewel het iedere politicus vrij staat om van alles en nog wat aan het college te vragen c.q. op te dragen, heb ik er grote moeite mee dat er hieraan ruim 11 minuten kostbare vergadertijd is besteed. De motie werd overigens met de minst kleine mogelijkheid aangenomen: 17-16.

Eén van de tegenstemmers was ik zelf. Niet omdat ik tegen Vega Hapjes ben, verre van dat. Nee ik heb uit boosheid tegen gestemd. Wat een kul om hier zolang over te praten. O ja, voor ik het vergeet te vermelden: ik ben zelf vegetariër.

Waar het enige decennia geleden nog wel eens half vier in de ochtend was, als de vergadering ten einde liep, is het nu vast houden aan een eindtijd van kwart over elf wel het andere uiterste. Het gevolg is dat wederom een flink aantal moties van o.a. de Begrotingsraad (8 november) wordt door geschoven naar de volgende raadsvergadering van 19 december, en dat is een vertraging van bijna 6 weken. Onder de doorgeschoven moties zit er ook één die gaat over compensatie voor de reizigers van de Hoekse Lijn, die nu al bijna 2 jaar in bussen worden gepropt om op hun bestemming te komen. Maar jammer, die oproep moet nog even wachten, want de Vega Hapjes gingen voor.

Bert van Nieuwenhuizen,

Raadslid D66