zondag 23 september 2018

Blog: Verslag van een “schoolreisje” langs de sportvelden

Sinds afgelopen zaterdag weet ik dat er in Vlaardingen een fors sportaanbod is en dat het op veel locaties “rete-druk” is.

Onze nieuwe wethouder sport Bart Bikkers en zijn mensen hadden een Tour du Vlaardingen georganiseerd. Een kleine afvaardiging van de gemeenteraad, een forse ambtelijke ondersteuning en medewerkers van “Vlaardingen in Beweging” brachten een bezoek aan diverse sportlocaties.

De kick-off was in de Beweegtuin van Revalidatiecentrum Marnix aan de gelijknamige laan in de Westwijk. Hier kunnen patiënten, die herstellen van een zware medische ingreep en die verblijven in de Marnix, op allerlei “speeltoestellen” in de openlucht werken aan hun herstel. Ook buurtbewoners worden er regelmatig gesignaleerd.

Het recente stembusakkoord om van Vlaardingen een heuse fietsstad te maken, werd door de wethouder getoond door het ophouden van twee borden. Het fietsen werd uiteraard meteen in de praktijk gebracht, door met de hele groep op de stalen rossen te springen en zich te begeven naar Claudius Civilislaanlaan. Hier kregen we in de kantine van de hand- en korfbalvereniging een toelichting op de nieuwbouwplannen voor maar liefst 2 sporthallen. De één aan de C.C.-laan en de andere aan de W. Beckmansingel naast de AH. Van deze laatste is de bouw reeds begonnen. Ze komen in de plaats van de oude hallen aan de Floris de Vijfdelaan, waar dan weer woningen komen.

Dwars door Vlaardingen kwamen we aangefietst bij basisschool Het Ambacht aan de Goudsesingel, waar we informatie kregen over het bewegingsaanbod voor 55-plussers (zie: www.gezondoudwordeninvlaardingen.nl/beweegaanbod).

Verderop in Vlaardingen Ambacht liggen de voetbalvelden van VFC, met 1.200 leden de grootste voetbalvereniging in onze stad. In dit mooie vrij nieuwe complex werden we door een aantal sportcoaches bijgepraat over sporten in de buurt. Daarom staat bij VFC de poort altijd open, zodat de kinderen uit de omgeving er op ieder moment een balletje kunnen trappen.

Na een fikse regenbui bereikten we als verzopen katten het einddoel van deze Tour du Vlaardingen: de Polderpoort. Naast de clubkampioenschappen van AV Fortuna konden we ook kijken naar een judo training voor kinderen. En…..niet onbelangrijk…..we konden met diverse sportbesturen van gedachten wisselen over het lokale sportbeleid in aanloop naar het stellen van nieuwe kaders die uiteindelijk gaan leiden tot de nieuwe sportnota.

En toen kregen we broodjes met melk en mochten weer door de regen op de fiets naar huis.