woensdag 1 augustus 2018

Omwonenden Marathonweg weer niet geïnformeerd

De Vereniging Leefbaarheid Marathonweg blijft zich verbazen over de slechte communicatie rondom de Marathonweg door de gemeente Vlaardingen. Twee weken geleden werd bekend dat het nieuwe bedrijf Count binnenkort met 100 extra vrachtwagens per dag over de zwaar belaste Marathonweg zal gaan rijden. Dit nieuws kwam voor omwonenden als een verrassing en de gemeente beloofde beterschap. Nog geen week later mochten bewoners alweer via de pers vernemen dat de overlast van nieuwkomer Count maar liefst 50% verder zal toenemen naar 150 extra vrachtwagens per dag.

“De kopjes rammelen bij onze leden op de koffietafel als de zware vrachtwagens langsrijden”, aldus Guus de Ruiter, voorzitter van de Vereniging Leefbaarheid Marathonweg. “Het is vreemd dat dit college ervoor kiest om niet met bezorgde omwonenden het gesprek aan te gaan, maar dat wethouder Frans Hoogendijk (ONS Vlaardingen) wel het bedrijf Count bezoekt. Het slechte nieuws dat hij daar te horen kreeg, deelt hij via de pers en weer niet met de belanghebbende omwonenden. Ons was beterschap beloofd.”

Fractievoorzitter van D66 Vlaardingen, Koen Kegel, is ondertussen wel in gesprek geweest met de Vereniging Leefbaarheid Marathonweg en begrijpt hun frustratie met het college. “Meer dan tien jaar geleden werd nieuwe bewoners toegezegd dat er een complete ondertunneling zou komen van de Marathonweg. Sindsdien is er weinig veranderd, behalve het sterk toegenomen verkeer met bijhorende overlast. Als de Vlaardingse gemeenteraad eindelijk serieus werk wil maken van de Marathonweg, zal nog voor het einde van dit jaar in de begroting flink ruimte moeten worden vrijgemaakt. Alleen dan kan de komende jaren de Marathonweg eindelijk echt worden verbeterd”, aldus Kegel.

Duurzaamheid en leefomgeving

D66 Vlaardingen is ervan overtuigd dat de overgang naar een duurzame samenleving veel kansen biedt. Het schoner, groener en gezonder maken van onze maatschappij is arbeidsintensief. Dat levert banen op en ruimte voor innovatie. We kunnen onze leefomgeving, zowel binnenshuis als in de stad, aantrekkelijker maken. Veel duurzame oplossingen zijn nu al goed betaalbaar en leveren burgers en bedrijven steeds vaker financiële voordelen op. Er liggen veel kansen voor groene groei in de circulaire economie, waarin door slim ontwerp en hergebruik, afval niet meer bestaat. Deze ontwikkelingen wil D66 Vlaardingen versnellen.