maandag 23 april 2018

Uitspraken integriteitsscan raadsleden verkiezingen 2018

Verslag raadsvergadering 23-04-2018 (video)

Vraag door Koen Kegel (D66), betreffende de integriteitsscans aan alle partijen:
“Hoe gaat u ermee om als één van uw raadsleden niet mee wil werken aan het onderzoek, óf wel mee wil werken, maar de uitkomsten niet met de burgemeester wil delen?”

D66,
Koen Kegel (video: 1u01m38s):
“D66 zal in ieder geval volledig meewerken en mocht één van ons raadsleden dat niet doen, of de uitkomsten van dit onderzoek niet willen delen met de burgemeester, dan zal deze persoon géén deel meer uitmaken van de D66 fractie.”

CU-SGP, Ruud van Harten (video: 1u10m15s):
“Als de raadsleden van de CU-SGP er niet aan mee willen doen, dan worden ze de fractie uitgegooid, dat lijkt me duidelijk en ik ga er ook vanuit dat alles wat eruit komt, willen delen met de burgemeester.”

ONS, Ron Boers (video: 2u00m10m):
“Wij zijn natuurlijk voor maximale openheid en transparantie en het opvolgen van dit soort zaken, dus wat er ook uit die scan komt, alles mag naar burgemeester. En niet alleen naar de burgemeester, maar naar de hele raad en alle Vlaardingers bij elkaar, geen probleem. En als er hele slechte dingen uit komen, natuurlijk heeft dat gevolgen voor een raadslid. Lijkt me logisch.”

SP, Kasper Vink (video: 2u02m55s):
“Wat dat betreft is het binnen de SP een vrije kwestie. Uiteraard zal op het moment dat hij/zij te kennen geeft dat dit onderzoek niet naar de burgemeester gestuurd mag worden, volgt er een heel dringend gesprek. Maar in eerste instantie zullen we het aan het raadslid zelf overlaten of zijn of haar eigen conclusie daaruit te trekken. En als die conclusie negatief uitvalt, wat ik overigens niet verwacht, dan zij het zo, maar wat ons betreft blijft het binnen de fractie een vrije kwestie.”

VVD, Bart Bikkers (video: 2u07min01s) :
“Mijn fractie heeft daar hele duidelijke afspraken over gemaakt. Wij hebben dat ook als een vrije kwestie beschouwd, maar mijn fractie heeft aangegeven mee te werken en het te delen met de burgemeester, ongeacht de uitslag. En mocht de fractie hier aanleiding toe zien, dan legt de fractie dit odnerzoek ook nog voor aan de toetsingscommissie integriteit van onze partij. Afspraak is afspraak hierin, dus daar gaan we ook vanuit.”

GL, Lianne van Kalken (video: 2u08m) :
“Wij zitten daar hetzelfde in als D66.”

CDA, Jacky Silos (video: 2u11m20s):
“Het integriteitsonderzoek bespreken wij in de fractie en we maken het ook kenbaar aan de burgemeester.”

VV2000/Leefbaar, Ivana Somers (video: 2u14m52s): “Het is zo dat we nog steeds niet weten hoe dat integriteitsonderzoek eruit gaat zien en het zou fijn zijn als we op korte termijn wel gaan weten. Laat ik was Leefbaar betreft zeggen, dat ongeacht hóé het eruit ziet, dan is het antwoord hoe dan ook ja, daar gaat iedereen aan meewerken en zo niet, dan heeft dat consequenties. Dat heet dan een gat in de deur, daar kan iemand dan uitlopen met of zonder zetel, maar draagt dan niet meer de naam VV2000/Leefbaar Vlaardingen. En mag de burgemeester daar kennis van nemen? Dat antwoord is ook ‘ja’.”

PvdA, Stefanie Solleveld (video: 2u25m28s):
“De burgemeester mag ons integriteitsrapport prima inzien, geen enkel probleem mee. En mocht daar iets heel vreemds uitkomen, dan trekken wij onze conclusies daaruit.”

BVV, Ben Trooster (video: 2u16m10s):
“Het integriteitsonderzoek mag naar de burgemeester.”

AOV, Desiree de Jong (video: 2u29m28s):
“Onderzoek integriteit, dat zullen wij net als het CDA aangeeft, bespreken in de fractie en daarover de burgemeester informeren.”

SBV, Peter Leeman (video: 2u31m05s):
“Daar mag de burgemeester natuurlijk de uitslagen van mijn onderzoek van inzien.”