maandag 15 januari 2018

Blog: Het Zure Haring Festival

‘We doen het niet alleen, we doen het samen’ hoorde ik de burgemeester veelvuldig herhalen in haar nieuwjaarstoespraak vorige week zaterdag in het stadhuis tijdens de opening van het bijzondere jaar 2018. Ook in het geweldige promotie filmpje van Vlaardingen 1018 met veel mooie bekende Vlaardingse koppen komt onze burgemeester met deze zin voorbij.

‘Wat een gezeik..’ en ‘..deze burgemeester moet weg..’ hoorde ik direct de ontevreden Vlaardingers die naast me staan zeggen. Ik ben er intussen immuun voor geworden… Met m’n beste vrienden hebben we zelfs een appgroep gemaakt waarin we allerlei geklaag over Vlaardingen van heel veel verschillende mensen op een grappige manier nadoen en verzamelen. Want als je erop gaat letten wordt het klagen en de negatieve benadering die we vaak tegenkomen bijna leuk. We proberen het zelf ook wel eens voor de grap met opmerkingen als: ‘Dat wordt natuurlijk helemaal niks..’ of  ‘..zal wel weer te duur worden..’ of  ‘..had ik het niet gezegd dat het mis zou gaan?…’. Als we dit doen merken we dat het heel makkelijk is en zelfs op een bepaalde manier oplucht. Hoe langer we het doen hoe meer negatieve energie wegvloeit uit jezelf maar ook uit de groep. Op een bepaald moment is er een omslagpunt. Dan ben ik leeg en kan ik niets negatiefs meer bedenken. De negatieve energie maakt plaats voor energie waar je energie van krijgt en voor nieuwe opbouwende ideeën. Het werkt echt. Probeer het maar ‘s…..

Al zeurend in onze appgroep hebben we zo een belachelijk slecht idee gekregen voor weer zo’n waardeloos typisch Vlaardings evenement: ‘Het zure Haring festival’. Alleen mensen die zuur kijken en niet lachen mogen hier naar toe. De entreeprijs wordt natuurlijk veel te hoog voor wat je ervoor krijgt en het bier is niet te zuipen. De muziek staat te hard, de bitterballen zijn koud en de haring is zuur. Er zijn geen leuke mensen te bekennen en lekker dansen mag natuurlijk helemaal niet. De gesprekken gaan alleen over zaken die niet goed gaan, wat er allemaal mis is met Vlaardingen en ‘zij’ die er niks van bakken. Je wordt direct aangesproken door de beveiliging als je te vrolijk kijkt of als je te positieve gesprekken voert. Elk goed idee wordt afgekraakt en met de grond gelijk gemaakt….

Tot nu was dit festival ons geheim en gebruiken we het als grap in een gesprek dat te negatief is of een vergadering die teveel energie kost. ‘He, heb je al kaarten voor het Zure Haring Festival?’ vragen we dan bloedserieus aan mensen die geen idee hebben waar het over gaat. We hebben natuurlijk ook al een lijst met mensen die een VIP kaart krijgen….

Het lijkt me leuk dit evenement echt een keer te gaan organiseren. Als we dat nou in het begin van het jaar doen dan kan iedereen daar al z’n zuur kwijt van het afgelopen jaar en ruimte maken voor het nieuwe jaar. Alle zure haringen van Vlaardingen gaan na het festival herboren naar huis en zeggen de volgende dag tegen hun omgeving: ‘we doen het niet alleen, we doen het samen en ik doe mee!’