Steun ons en help Nederland vooruit

dinsdag 9 januari 2018

Blog: Vlaardingen fietsstad 2022!

De fietsersbond organiseert elke 2 jaar de verkiezing fietsstad van het jaar om het fietsklimaat in Nederland te verbeteren. Niet alleen is fietsen leuk, gezond en goed voor het milieu met de steeds verder groeiende files moet de fiets een goed alternatief zijn voor de auto. Nu staat Nederland natuurlijk wereldwijd bekend als fietsland maar als je regelmatig op de fiets zit, weet je dat het zeker beter kan en beter moet. Zelf fiets ik elke dag naar mijn werk, zo’n 11,5 kilometer in 40 minuten naar Rotterdam.

Ik zou niet meer terug de auto in willen. Heerlijk vind ik het om op mijn fiets te stappen en te weten dat ik hooguit 5 minuten vertraging oploop door een traag stoplicht. Geen files, even je hoofd leeg maken en gelijk lekker in beweging. Ik heb speciaal voor deze route een fiets gekocht met trapondersteuning die me helpt om ook de fiets te pakken als het hard waait en ik kan het iedereen aanraden. Zélfs als het regent (daar heb je goede regenpakken voor) stap ik voldaan weer van mijn fiets.

Maar regelmatig kan ik mij stiekem ook een beetje ergeren op de fiets. Niet alleen aan de fietsers zelf, die soms zonder licht rijden, slingeren of andere gevaarlijke dingen doen. Op mijn route kom ik veel verbeterpunten tegen die we juist als regio écht beter kunnen doen. Vandaar dat ik mijn ergernissen op de fiets heb gebundeld in een aantal ‘hoofdpunten’ die echt beter kunnen om met jullie te delen.

1. Smalle eenrichtingsverkeer fietspaden

Als je vaak op de fiets zit weet je dat elk fietspad wordt gebruikt om in elke richting die maar mogelijk is te fietsen. Dit is best gevaarlijk omdat je niet weet dat je ze kunt verwachten maar soms kun je de fout-fietser best begrijpen. In sommige gevallen moet je bijvoorbeeld twee keer op een stoplicht wachten om de ‘officiële’ route te fietsen terwijl je met een kleine overtreding in één keer bij je doel bent. Bij het aanleggen van fietspaden, of het vernieuwen van wegen mag het fietspad best wat meer aandacht en ruimte krijgen. Zo zorg je ervoor dat de fietser veilig blijft én sneller de keuze maakt om te gaan fietsen.

2. Stoplichten die voorrang verlenen aan automobilisten 

Op mijn route in Rotterdam kom ik zowel een goed als een heel slecht voorbeeld tegen van het stoplicht. Op mijn route kom ik eerst een stoplicht tegen die vaker op groen springt als het regent. Dat het echt werkt kan ik beamen, als het regent kan ik bijna altijd lekker doorrijden. Even verderop kom ik echter mijn grootste frustratie op mijn route tegen: een stoplicht die vooral voorrang geeft aan de automobilist (die droog en warm in de auto zit). Dit is een groot kruispunt waar het snel vast loopt dus ik kan me inleven in de keuze om hier voorrang te geven aan de rits auto’s die hier dagelijks langs raast. Maar ik zie ook de momenten dat even verderop de stoplichten wisselen die vooraf gaan aan dit stoplicht. Op die momenten staan de fietsers voor een rood licht terwijl er geen enkele auto langs komt, omdat die nog staan te wachten voor het eerdere stoplicht.

Op die momenten is het vaak alsof er geen stoplicht staat en gaan al die mensen ongeduldig door rood. Op dit moment ligt de nadruk van het stoplicht bij het doorstromen van de auto. Maar verkeer is meer dan alleen het OV en de auto’s. Dus als jij als automobilist besluit eens met de fiets naar je werk te gaan kom je geen groene ‘zones’ meer tegen maar vooral veel rode stoplichten die niet slim op elkaar staan afgesteld. Volgende keer toch maar weer de auto. En dat terwijl er vast andere manieren te verzinnen zijn om meer voorrang te bieden aan fietsers. Groene zones voor fietsen bijvoorbeeld.

3. Een kapotte fiets

Het is mij gelukkig pas één keer overkomen maar het is wel vervelend als het gebeurt: een kapotte fiets. Maar hoe prettig zou het zijn dat op vaste plekken in de stad je de meest voorkomende problemen kunt verhelpen? Bij de fietsparkeerplaats naast het oude postkantoor in Rotterdam staat een stevig fiets-reparatie-punt. Dit voornamelijk stalen apparaat geeft lucht voor lekke banden en wat basis materiaal om een kleine reparatie uit te voeren. Alles zit met staaldraden vast dus een beetje hufter-proof gemaakt. Ideaal!

Het zijn maar kleine dingen maar daar kunnen we vast wat aan doen. D66 Vlaardingen heeft als één van de doelen in het programma staat dat Vlaardingen Fietsstad 2022 wordt. Maar daar moeten we dan wel iets aan doen. Als we bij alles wat we opnieuw aanleggen in Vlaardingen rekening houden met een gezond fietsklimaat worden niet alleen de bestaande fietsers blij maar hopelijk krijgen we er dan ook nieuwe fietsers bij.