donderdag 2 november 2017

Een gezonde toekomst voor onze jeugd

“De jeugd heeft de toekomst”, een vaak gehoorde en graag gebruikte uitspraak van veel politici. Er is natuurlijk ook geen gelogen woord bij. Maar de toekomst begint nu al. Zeker als het gaat om gezond opgroeien. Een gezonde levensstijl op jonge leeftijd geeft een grotere kans op een lang leven, minder kans op bronchitis of diabetes, minder kans op overgewicht op latere leeftijd en minder kans op hart- en vaatziekten. Genoeg redenen om Vlaardingse jongeren op een gezond gewicht te houden. Daarom organiseren we op woensdag 15 november een Ruim Denken avond over Jongeren op Gezond Gewicht.

Jongeren op een gezond gewicht houden is niet alleen een kwestie van minder eten. Wat je eet, wanneer je eet en hoe vaak je beweegt speelt ook mee. Maar wist je dat een goede nachtrust ook meespeelt bij een gezond gewicht? Door kleine aanpassingen te maken in het leven van je kinderen kun je hun levensstijl al gezonder maken. Maar hoe weet je als ouder welke aanpassingen je moet maken?

Om het beste resultaat te kunnen bereiken is het belangrijk dat iedereen samenwerkt. Een gezonde levensstijl begint bij de ouders maar eindigt daar niet. Zeker niet als je als ouder niet de informatie hebt om de juiste keus te maken. Tijdens onze Ruim Denken avond willen we onderzoeken hoe een gezonde levensstijl bij jongeren kan worden gestimuleerd. Ik laat me straks samen met de aanwezigen informeren en inspireren over de mogelijke oplossingen.

Gelukkig hebben we in Vlaardingen niet stil gezeten. In Vlaardingen is sinds 2015 Jongeren op Gezocht Gewicht (JOGG) Vlaardingen actief. Je zou ze kunnen kennen van het Zomerfeest tijdens het Zomerterras, die JOGG samen met Un1ek organiseert. Samen bewegen, water drinken en er een gezonde maar bovenal leuke dag van maken. Een initiatief dat zeker al veel mooie dingen heeft bereikt. JOGG zoekt de samenwerking met verschillende organisaties zoals opvang- en leslocaties, sportverenigingen maar ook organisaties als zorgverzekeraar DSW en Unilever. Door deze samenwerking hebben veel organisaties al slimme ideeën doorgevoerd in hun beleid.

Uiteindelijk bereiken we gezamenlijk het meest, en dat geldt zeker voor een gezonde jeugd. En bedenk maar eens waar kinderen vaak komen waar ze kleine dingen tegenkomen die van invloed kunnen zijn op hun levensstijl. Soms is een kleine aanpassing voldoende voor een groot effect. Daarom gaan we “ruim denken” op 15 november in de Stadsgehoorzaal vanaf 19:30 om samen geïnspireerd te raken! Zie ik je daar?