vrijdag 31 maart 2017

Grote stap naar duurzame woningbouw

groen huis duurzaam bouwen

D66 Vlaardingen heeft met succes twee voorstellen ingediend om Vlaardingse woningen te verduurzamen.

Woningen verduurzamen zonder voorinvestering

Met het Woningabonnement, zal een experiment worden gestart, dat het mogelijk maakt voor particuliere woningbezitters, om hun huis te verduurzamen zonder zelf een voorinvestering te hoeven doen. De voorinvestering wordt vanuit een fonds gedaan, dat weer wordt aangevuld door de woningbezitters maandelijks de verlaging van hun energiekosten te laten overmaken naar het fonds.

Video waarin raadslid Koen Kegel uitlegt hoe het Woningabonnement werkt.

Nieuwbouw gasloos en zónder energierekening

Daarnaast hebben we een amendement ingediend, waarbij alle Vlaardingse nieuwbouw gasloos en ‘Nul-Op-de-Meter’ moet worden gebouwd. D66 Vlaardingen is van mening dat we af moeten van fossiele energie en dat we dit alleen kunnen bereiken, als we geen nieuwe gasnetten gaan aanleggen. Dit voorstel draagt hier zeker aan bij. Vanaf nu zal de gemeente Vlaardingen expliciet de opdracht geven aan projectontwikkelaars om nieuwbouw zó energiezuinig te ontwerpen, dat er aan het eind van het jaar géén energierekening meer hoeft te worden betaald.

Op termijn zal ook de bestaande gasaansluitingen in gebouwen aangepast moeten worden. Daar moeten echter wel goede alternatieven voor beschikbaar zijn. Het onderzoek dat dit in kaart brengt, is succesvol door ons aangevraagd, waardoor de gemeenteraad dit najaar een voorstel krijgt voor manieren waarop we woningen in Vlaardingen verder kunnen verduurzamen.