donderdag 26 mei 2016

Met Vlaardingen Werkt op Safari

Op 26 mei jl. zijn Klaas Terpstra van de PvdA en Bert van Nieuwenhuizen van D66 op tournee geweest door Vlaardingen. Samen met de directie van Vlaardingen Werkt en twee dames van Stroomopwaarts werd een bezoek gebracht aan een aantal werklocaties.

Eerst iets over Vlaardingen Werkt. Daarvoor een citaat uit één van hun publicaties:
Vlaardingen Werkt is een coöperatieve vereniging. Ons doel is mensen met een WWB-uitkering (Bijstand) aan het werk te helpen, de leefbaarheid in de stad te vergroten en de participatie van bewoners te versterken. Vlaardingen Werkt biedt deelnemers dagstructuur, maatschappelijk nuttige activiteiten, scholing, begeleiding bij persoonlijke problemen (bijvoorbeeld schulden) en helpt bij het vinden van werk.

De werkzaamheden van de coöperatie zijn legio:

• Tegen een kleine vergoeding kan de verhuisploeg worden ingehuurd.
  • Oude fietswrakken, die legaal van straat zijn gehaald en door de instanties zijn vrijgegeven, worden opgeknapt en/of samengevoegd tot weer goed rijdende exemplaren.
  • Ook is er een kap- en schoonheidssalon.
  • Het klusteam knapt woningen van Waterweg Wonen op of zorgt ervoor dat oude panden er weer spic en span uitzien. Zo is men voor de Spring Foundation (verleent steun aan 350 gezinnen) momenteel en pand aan Surinamesingel aan het inrichten.

Alle klussen en diensten staan open voor mensen met een bijstandsuitkering of zij die net boven het minimumloon verdienen. Per onderdeel gelden soms aanvullende voorwaarden. Kijk als je gebruik wilt maken van de diensten op de website. Ondersteuning is er van de gemeente Vlaardingen en het Fonds Schiedam-Vlaardingen e.o.

Momenteel zijn er op deze manier ca. 65 Vlaardingers aan de slag met de hoop op een vaste baan. Vandaar dat Stroomopwaarts (de oude Sociale Dienst van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) ook nauw betrokken is bij Vlaardingen Werkt en mede daardoor gaat men de vleugels ook uitslaan naar beide buurgemeenten.

Hoewel er veel goed gaat zijn er ook nog wel “pijnpuntjes” en wensen. Zo is vervoer van en naar de werklocatie niet altijd even gemakkelijk. Ook is men opzoek naar een bijstandsgerechtigde of vrijwilliger die ingezet kan worden voor leidinggevende taken.

Tot slot hoopt Vlaardingen Werkt op korte termijn te beschikken over de juiste locatie om een supermarkt te starten.

Niet onvermeld mag blijven, dat Vlaardingen Werkt ook heel nauw betrokken is bij de integratie van Statushouders die zich in Vlaardingen vestigen en waarvan de woning moet worden ingericht. Op de site www.vlaardingenwerkt.nu valt te lezen hoe iedere Vlaardinger daaraan kan bijdragen, o.a. via de Welkom Winkel op de Hoogstraat. Ook oude meubels (vooral bedden) kunnen via Vlaardingen Werkt worden aangeboden (worden desgewenst bij je opgehaald).