donderdag 21 april 2016

Motie ‘Vlaardingse Wind’ unaniem aangenomen!

Onze motie ‘Vlaardingse Wind‘ is unaniem aangenomen in de Vlaardingse gemeenteraad!

Dit is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat we in Vlaardingen zeggenschap krijgen over onze windmolens. Komende jaren moeten er zo’n 300 windmolens in Zuid-Holland worden geplaatst. Ook in Vlaardingen zijn diverse locaties geschikt bevonden. Deze motie zal ervoor zorgen dat er een beleidskader (spelregels) voor het plaatsen van windmolens wordt geschreven. Daardoor mag er niet ‘zomaar’ een vergunning worden verleend. De windmolens moeten wat D66 Vlaardingen betreft namelijk een positieve bijdrage leveren aan Vlaardingen. Gelukkig dacht de gehele gemeenteraad daar hetzelfde over.

Als we dan toch komende jaren windmolens moeten plaatsen, dan wel op een manier die ervoor zorgt dat we niet alleen de lasten (zicht, geluid), maar zeker ook de lusten (duurzame energie en winst) in Vlaardingen kunnen houden!

Deze motie maakt dat mogelijk. Een goede steun in de rug voor het Energie Collectief Vlaardingen, een stichting die zichzelf ten doel stelt duurzaam energiegebruik (zon en wind) sterk te doen stijgen in Vlaardingen.

Fractiesecretaris Koen Kegel schreef de motie en zit als burger in het bestuur van non-profit stichting ‘Energie Collectief Vlaardingen’.