woensdag 1 april 2015

Zorgen om de zorg

raadsavond Yenice aan het woord

Veel mensen zijn ongerust om de zorg. En dat is logisch. Drie maanden geleden zijn de gemeentes grotendeels verantwoordelijk geworden voor de zorg. Een grote verandering wat goede ontwikkelingen met zich meebrengt maar vooral ook veel onduidelijkheid. Juist die onduidelijkheid zorgt voor de grote zorgen die bij veel mensen leeft. Want hoe moet dat straks verder in de zorg? En kun je nog wel vertrouwen dat er zorg is als je dat nodig hebt?

Voor D66 Vlaardingen ben ik onderdeel van de werkgroep decentralisaties binnen Vlaardingen. Omdat het zo’n belangrijk thema is, is van iedere partij één (steun)raadslid lid van de werkgroep. De werkgroep is in 2014 begonnen, waarbij de nadruk toen nog lag op het invoeren van de decentralisaties ligt dit nu op het op de hoogte blijven van de ‘resultaten’ en informatie over de extra ontwikkelingen op het gebied van de zorg.

Want natuurlijk gaat niet alles direct zoals het zou moeten lopen. Zo hebben wij onlangs van wethouder Cees Oosterom vernomen tijdens één van onze werkgroep ontmoetingen dat de instelling die verantwoordelijk is voor de betaling van het Persoonsgebonden Budget in Nederland de werkdruk niet aankon waardoor er een grote achterstand is ontstaan in de betalingen. Binnen Vlaardingen is, samen met de randgemeenten Maassluis en Schiedam, al € 900.000 voorgeschoten om ervoor te zorgen dat Vlaardingers met een PGB wel de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Dat de zorgen rondom de zorg niet altijd ontstaan door fouten, bleek helaas uit de houding van ONS Vlaardingen toen zij het bedrag lazen op de Twitter- en Facebookpagina van de wethouder. Met grote woorden als ‘woedend’ en ‘wethouder vliegt wederom uit de bocht beschuldigden ze de wethouder van het achterhouden van informatie. Informatie die ONS Vlaardingen gewoon had, ik heb er persoonlijk bij gezeten toen de wethouder ons informeerde dat er helaas problemen waren en dat zij natuurlijk elke ‘voorgeschoten euro’ terug zouden vorderen. Ik kon mij goed vinden in de woorden die volgden van Jacky Silos van het CDA. We moeten als politiek natuurlijk niet wegkijken, maar ook geen onrust zaaien waar dit niet nodig is.

Ik snap wel dat er soms verwarring is, er komt een hoop informatie kijken bij een grote verandering als deze. Er moeten veel zaken vastgelegd worden, zaken waar ik zelf nog lang niet zo bij stil had gestaan. Zo is er een privacy protocol opgesteld om ervoor te zorgen dat, als je dan te maken hebt met zorg, niet al je gegevens zomaar door iedereen kan worden gelezen. Of dat jouw probleem zomaar onderdeel wordt van een goed verhaal op een verjaardag. Gelukkig worden wij als werkgroep goed bijgepraat door de ambtenaren van de gemeente en houden we zo samen in de gaten of alles goed gaat.

Binnen Vlaardingen zijn er sociale wijkteams opgestart, om ervoor te zorgen dat problemen snel worden opgelost maar ook om bereikbaarder te zijn voor de burger. Het laatste nieuws dat ik heb ontvangen is dat de sociale wijkteams steeds meer ingewerkt raken in hun wijk. Natuurlijk zal het nog wel even duren voordat alles zo werkt zoals wij vooraf hoopten.

Ik ben zelf vooral erg benieuwd naar de eerste evaluaties van de sociale wijkteams en in het bijzonder naar de ervaringen van de burger en de zorginstellingen. Om hen gaat het uiteindelijk. Mocht je zelf nu je ervaringen willen delen, of wil je iets kwijt? Kom dan met ons in contact.

Wist je dat het mogelijk is om een hoop van de ontwikkelingen zelf te blijven volgen? De commissievergaderingen rond deze thema’s kun je live bijwonen en kun je daarnaast ook live- of terugluisteren via de website van de gemeente.