zaterdag 8 maart 2014

‘Veel kansen voor ondernemen in Vlaardingen’

Afgelopen maandagavond vond het Politiek Café met Wouter Koolmees plaats. Niet alleen dé financiële man van D66 was present, maar ook de drie lijsttrekkers van D66 Maassluis, Schiedam en natuurlijk Vlaardingen ontmoetten elkaar en gingen het gesprek aan met verschillende ondernemers uit de regio. Namens Vlaardingen was voorzitter van de IKV, Chris Oerlemans, aanwezig om zijn visie te geven op ondernemen, en op welke manier de politiek en de gemeente bij kunnen dragen aan een gezond ondernemersklimaat. Hieronder de meest opvallende uitspraken van de avond op een rijtje:

Chris: “Ondernemers moeten structureel de dialoog aan kunnen gaan met het bestuur en de politiek. Daarin speelt de gemeente geen hoofdrol, maar heeft het wel de regie. Zorgen dat alle partijen met elkaar om de tafel zitten en het faciliteren van deze partijen moet de hoofdmoot zijn van het takenpakket van de gemeente.”

Fractievoorzitter van D66 Vlaardingen Peter Caljé brak een lans voor meer samenwerking, zowel tussen ondernemers en de gemeente, maar ook als stad in een eventuele metropoolregio. “Samen hebben we meer internationale aantrekkingskracht en kunnen we de economische groei stimuleren.”

Peter: “Campusvorming is een fantastische kans voor Vlaardingen. Niet alleen zal het onderwijs beter aansluiten op de vraag van ondernemers, maar het zal ook de 3 O’s (ondernemers, onderwijs en overheid) dichter bij elkaar brengen.”

Ook de aanwezige ondernemers waren het hier mee eens: “Het is onbegrijpelijk dat de ambitie tot investeren leidt tot de handrem op de lokale politiek. Laat dit initiatief ontluiken, maar ga in ieder geval geen tegengas geven. Andere gemeenten lopen voor op ons: de campusvorming is een mooie kans voor Vlaardingen”.