woensdag 5 maart 2014

Politiek Café met Wouter Koolmees

Maandagavond vond opnieuw een Politiek Café met een groene D66-tint plaats in het altijd gezellige café D’Oude Stoep. Het thema van de avond was ‘Ondernemen in de Nieuwe Realiteit’. Niet alleen de Vlaardingse afdeling was aanwezig, maar ook onze collega’s uit Schiedam en Maassluis waren present. Zij hadden ondernemers uit de eigen stad meegenomen, en samen met de fractievoorzitters van de drie D66 afdelingen ontstonden levendige discussies. Ook huidige wethouder van Economische Zaken Ruud de Vries was aanwezig, deze keer als host en ceremoniemeester.

Bijzonder was de aanwezigheid van Tweede Kamerlid, en oud-medewerker van het Ministerie van Financiën, Wouter Koolmees te noemen. Zijn aanwezigheid inspireerde mensen om hem vragen te stellen over een veelvoud aan onderwerpen, zoals het verduurzamen van ons economische systeem, het hervormen van de huursector maar ook over het ondernemen op lokaal niveau.

Aan de hand van een drietal stellingen gingen de fractievoorzitters in discussie met lokale ondernemers. Op welke manier kan de politiek, of de gemeente, bijdragen aan een gezonde, bruisende en leefbare binnenstad? Welke rol hoort de de overheid te spelen op het gebied van lokaal ondernemen? En op welke manier kan het onderwijs het beste afgestemd worden op ondernemen? Interessante onderwerpen als de campusvorming rondom Unilever kwamen aan bod.

Opvallend was dat de ondernemers uiteindelijk op één lijn zaten met de lijsttrekkers: de politiek en overheid kunnen het beste ondernemers faciliteren. Niet altijd en overal is een hands-on aanpak noodzakelijk, en kan uiteindelijk ondernemers zelfs in de weg zitten.

Binnenkort zal op deze website een vollediger verslag van de avond geplaatst worden!

Wil je reageren of meepraten? Dat kan! Doe dit via onze Facebook-pagina of via Twitter! Daarnaast kun je jezelf ook abonneren op onze YouTube-pagina, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen!